Obchodní deník, aneb základ všeho

Vedení si obchodního deníku Vám může výrazně pomoci zvýšit Vaši dlouhodobou úspěšnost, pojdme se ted spolu podívat, jak si takový deník vést a jaké jsou jeho benefity.
 

Každý, kdo se chce stát lepším obchodníkem se musí umět poučit ze svých chyb a vedení obchodního deníků Vám s tím rozhodně může pomoci. Většina lidí, kteří obchodují si myslí, že vedení obchodního deníku jim zabere prostě tolik času, že se jim to ani nevyplatí. Zde se ovšem škaredě mýlí, protože dobře vedený deník může být klíčový k ziskovému obchodování.

writing-notes-idea-conference
Většina obchodníků neskončí kvůli vytvoření velké chyby, ale kvůli opakovanému dělání právě těch malých. A protože se těchto malých chyb nikdy nedokáží zcela zbavit, tak skončí. Důvodů může být několik, může se například jednat o používání moc komplikovaných strategií, které si nedokázali zcela podmanit, nebo, že do svého obchodování nechávali až příliš zapojovat emoce.

Účelem obchodního deníku je tyto drobné chyby nalézt a následně odstranit. Díky tomu budete moci schopni zvýšit svou dosavadní úspěšnost a také budete mít přehled o tom, jak dobře Vaše binární strategie fungují.

Vedení obchodního deníku

Na vedení deníku není nic složitého, jednoduše po každém obchodu zapíšete všechny důležité informace a poznatky. Každý deník by měl rozhodně obsahovat tyto základní informace: název podkladového aktiva které obchodujete, vstupní cenu aktiva, výstupní cenu, čas vstupu, čas výstupu, jestli byl obchod úspěšný, nebo neúspěšný (například pouze Ú/N) spolu s jeho konkrétní ziskovostí, nebo ztrátou. Kromě toho byste měli také poznamenat, jak jste se při uzavírání obchodu cítili. Byli jste sebejistí, protože se Vám poslední dobou dobře daří, nebo jste měli špatnou náladu kvůli rozhovoru s přítelkyní, anebo jste čekali celé dopoledne na Váš první obchod? Všechny tyto informace si zapište do poznámek. Já osobně také doporučuji používat funkci printscreen a vyfocený graf rovněž přiložit k těmto poznámkám, abyste si při zpětné kontrole mohli lépe vzpomenout, co vás vůbec donutilo obchod vytvořit.

Zpětná kontrola

Bez zpětné kontroly by vedení obchodního deníku nemělo sebemenší význam. Vraťte se tedy po několika dnech obchodování zpět k vaším poznámkách a podívejte se na všechny obchody, které skončili neziskově. Sdílí něco společného? Je většina prohraných obchodů způsobená kvůli některé z častí vaší strategie? Nebo jich je velká část vytvořena v pátek, kdy už se celý den těšíte, až někam vyrazíte? Pokud se Vám podaří přesně definovat problémy prohraných obchodů, tak se je snažte odstranit a zkuste příští obchodní seanci, jestli se vaše úspěšnost zlepšila. V deníku si vedete vždy jestli obchod byl úspěšný, anebo ne, takže zjištění úspěšností je v Excelu otázkou několika kliknutí.